De första dagarna i Kenya

I söndags begav vi oss äntligen på vår livs största resa. Runt lunchtid tog vi bussen mot Arlanda, för att runt samma tid, dagen efter, slutligen landa i Nairobi. Däremellan spenderade vi en timme i Wien och tre timmar i Addis Abeba.

Vid klockan 10.50 den 27 februari lyfte flyget mot vår slutdestination, Nairobi. Detta flygplanet var mycket mer spartanskt än det första och det fanns ingen egen skärm så man kunde välja något att titta på. Istället fanns det några mindre skärmar där filmen ”Miss Perregrins hem för besynnerliga barn” visades. Vi kollade inte. Istället läste vi i vår Östafrika guidebok, sov litegrann och åt flygmat, igen. När vi flög in över Kenya uppmärksammade en brittisk kvinna på sätet bakom oss om att det gick att se hjordar av djur nere på savannen.

Väl nere på landningsbanan fick vi se zebror bakom ett skyddsstängsel precis bredvid banan. De verkade väldigt oberörda av vårt plan som rörde sig bara några hundra meter ifrån de.

När vi kom ut ur flygplanet möttes vi av 27 grader och sol. Underbart! Vi fick åka på en liten bussresa till ankomst-terminalen. Där fick vi fylla i våra visumuppgifter en gång till samt lämna våra fingeravtryck. Vi träffade igen samma kvinna som uppmärksammat oss om djuren på planet. Hon skulle åka till ett barnhem och volontärarbeta i två veckor. Vi lämnade henne vid fingeravtrycksstoppet och gick iväg för att hämta våra väskor och växla pengar. Sedan lokaliserade vi vår taxichaufför, han höll i en skylt med mitt namn på. Han hade varit där sedan klockan 10 sa han, han hade tagit miste på tiden. Vi fick skjuts av honom till huset där vi skulle bo, ett stort hus i ett av de bättre områdena i Nairobi. Från bilen såg vi zebrorna igen som vi hade sett från planet och fick uppleva Nairobis galna trafik!

Ingen av oss kunde sova bra under resan, vi kanske fick cirka 4 timmar sömn totalt och vi var så trötta när vi kom fram till Nairobi. En liten kort 10-minuters promenad till supermarketen här  tog slut på all energi vi hade och vi somnade tidigt den första natten här.

Under de två dagar som vi varit här i Afrika har vi redan varit med om två strömavbrott, ett på flygplatsen i Etiopien och två stycken på köpcentret här i Westlands. Jag tror att vi båda upplevde lite av en kulturchock när vi kom hit. Det finns i princip inga trottoarer att gå på här och ofta får man gå bredvid väldigt trafikerade vägar, så man blir väldigt trött av att vara ute eftersom det dels är så mycket intryck men också att du måste vara så uppmärksam hela tiden. Vi har pratat med de vi bor hos och trots att de kommer härifrån känner de precis samma sak!

Men, Kenya är verkligen ett fantastiskt land. Naturen och djuren här, det är helt otroligt faktiskt. Vi ser massor av häftiga fåglar och blommor överallt och i helgen ska vi få åka på safari och bo i tältcamp!

Det är inte helt säkert att ta kort överallt här, på grund av de sociala orättvisorna och att det inte finns jobb till alla som bor här så lider Nairobi av hög kriminalitet. Staden kallas faktiskt för Nairobbery då och då. Så man får vara lite varsam med sina värdesaker eftersom någon kan komma och rycka de ur händerna på en. Oftast är det ingen fara, och är man bara försiktig och förnuftig så går det nog bra.

Trots detta har vi lyckats ta lite bilder under våra promenader här.

De här fåglarna rör sig ofta i vår trädgård. De är stora och ser väldigt onda ut!

I området där vi bor finns flera så kallad ”gated communities”. Säkerheten är hög överlag.

Sophanteringen (som vi kommer skriva om i vår uppsats) är ett stort problem här!

Det är mycket folk och trafik inne i centrum så det gäller att vara uppmärksam.
Här i Westlands blandas blommor med taggtråd. En ganska bisarr kontrast.

Som sagt, det är HÖG säkerhet här.

dsc01105dsc01114dsc01121

Framsidan på huset vi bor i.

En av tre av husets hundar. Charlie. En före detta gatuhund.