NU åker vi!

 

tom-eversley-86453.jpg

Klockan 12.10 går bussen från busstationen här i Norrköping till Arlanda. 19.30 flyger vi iväg mot varmare breddgrader!

Vi trodde att vi skulle flyga 20.10 men nu blev det 40 minuter tidigare istället, vilket kanske är bra eftersom vi kommer vara framme på Arlanda vid cirka 15.30 så vi har ju några timmar där…

Det är något speciellt med att resa alltså. Jag älskar att vara på resande fot. Oavsett om det är på en busstur i närområdet, en tågresa i Sverige eller som här, en riktig långresa. Jag vet inte exakt vad det är jag gillar så mycket med det. Kanske är det äventyret? Kanske är det att man får unna sig att äta utemat med gott samvete? Kanske för att jag får massor av tid till att lyssna på podcasts eller musik? Jag vet inte. Men det är något av det bästa jag vet!

Dock är ju jag lite flygrädd, men detta brukar släppa i takt med att adrenalinet vid starten kickar in. Däremot är ju flygandet lite ångest. Det är ju en riktig miljöbov alltså.

Vi kollade på en sida för klimatkompensation för flygresor hur mycket utsläpp vi bidrar till genom denna resa. Ungefär 3.5 ton koldioxid. Det är jämförbart med medelutsläppet i Sverige per person och år som är cirka 4.7 ton. Vilket i sin tur är jämförbart med medelutsläppet i Etiopien, där vi kommer mellanlanda, som ligger på 0.1 ton per person och år. Nä, jag tycker inte att man ska gå omkring och känna dåligt samvete för att man har privilegier, det är ju inget man har valt. Däremot väcker det tankar om vilken fruktansvärt orättvis värld vi lever i.

Men världen förändras inte för att vi själva flyttar ut i en stuga i skogen utan vatten och el (även om den förmodligen inte förvärras av det heller). Ska inte ranta vidare om new world order här också, det gör jag på min blogg millameraki.com 😉

En timme kvar till jag hoppar på spårvagnen och beger mig på mitt livs största äventyr. Vi återkommer när vi är framme!

Kram på er!

Milla

 

 

Lämna en kommentar